مجله مهد ابزار

به مجله مهد ابزار خوش آمدید

دریل انواع مختلفی دارد که یکی از آن ها ، دریل ستونی (Drill column) می باشد. از انواع دیگر دریل ها می توان به دریل شارژی و برقی اشاره کرد.

اجزاء دریل ستونی

به بخش بالایی دریل ستونی کله‌گی میگویند که تسمه و فلکه نیز در آنجا قرار دارند. این نوع از دریل ها دارای دو فلکه هستند که یکی از فلکه ها روی الکتروموتور نصب می شود. فلکه ی  دیگری به محور دریل متصل می شود. این دو فلکه به وسیله یک تسمه به هم متصل اند و تسمه حرکت را از الکتروموتور به محور محرک ماشین منتقل می کند. معمولاً جنس پایه این نوع از دریل ها از چدن ساخته می شوند و این پایه را به کف کارگاه میبندند. همچنین در این پایه شیار هایی تعبیه شده که میتوانید کار را بر روی آنها سوار کنید.

قسمت دیگر دریل ستونی ، بدنه ی آن است که مانند پایه از چدن تشکیل می شود . میزها به دو دسته بندی ثابت و چرخشی تقسیم می شوند. میزها روی ستون نصب شده و میتوان کار ها را روی اون بست. در این نوع از دریل ها ، نیازی نیست فردی که با دریل کار می کند دست خود را تکان دهد. بلکه برای این کار یک اهرم تعبیه شده است. این اهرم ها علاوه بر تبدیل دورانی بازوئی به حرکت رفت و برگشتی ، قدرت انتقال را نیز بیشتر می کند.

یکی دیگر از قسمت های مهم دریل ستونی ، عمق سنج است. عمق سنج زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که می خواهیم سوراخی ندید و با عمق مشخص را روی کار ایجاد کنیم. برای تنظیم عمق مورد نظرمان باید مته را به وسیله اهرم پایین بیاوریم تا با سطح کار مماس بشود. بعدش میتونیم عمق سوراخ کاری رو مشخص کنیم. این عمق حتماً باید قبل از شروع کار تنظیم شود. از این نوع دریل ها برای مصارف صنعتی نیز استفاده می شود.

حداکثر شماره مته قابل استفاده در دریل های ستونی

یکسری از این دریل ها دارای اسپیندل با سرمخروطی شکل می باشند که سه نظام ۱۶ به آن وصل می شود. مته تا حداکثر اندازه ۱۶ در آن ها قابل استفاده است و مته های کونیک قابل استفاده نمی باشد.

بقیه ی دریل های ستونی دارای اسپیندل با سوراخ مورس۲ به بالا می باشند که مته های کنیک به صورت مستقیم به آنها متصل می شود. برای اتصال سه نظام باید از دم کنیک استفاده شود. به دریل های ستونی مینی، سه نظام ۱۳ متصل می شود.

برای خرید دریل ها ستونی می توانید به وبسایت مهد ابزار مرجعه کنید. برای مشاهده ی دیگر ترفند ها و آموزش های ابزار می توانید از بخش آموزش و ترفند مجله اینترنتی مهد ابزار استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *