مجله مهد ابزار

به مجله مهد ابزار خوش آمدید

تایپ دستی – ماشین تحریر یک ابزار معمولاً مکانیکی یا الکتریکی است. با با فشردن کلیدهای آن می توان نویسه‌هایی را روی چیزی ، معمولاً کاغذ چاپ کرد.

برتری نمونه‌های مکانیکی به نمونه‌های الکتریکی ماشین تایپ دستی این است که بدون نیاز به برق در همه جا قابل استفاده هستند. از تاریخ ۱۸۷۰ که این ابزار معرفی شد تا اواخر سده بیستم ، ماشین‌ تحریر یکی از ابزارهای جدا نشدنی دفاتر و ادارات و مشاغل مرتبط با نوشتن بوده‌ است. از دهه ۱۹۸۰ به بعد ، کم‌کم ویرایشگرهای متن که روی رایانه شخصی اجرا می‌شدند باعث خروج ماشین‌های تحریر از بازار شدند.

ماشین تحریر دستگاهی بود که در ورود زنان به جهان کار و استقلال و خودیابی آنها ماجرایی پیچیده را رقم زد. شرکت‌های بزرگ سازنده ماشین تحریر عبارت بودند از رمینگتون، IBM، امپریال تایپ‌رایترز، شرکت ماشین‌تحریر الیور، الیوتی، اسمیت کورونا و شرکت آندروود. گابریل گارسیا مارکز ، نویسنده نامدار کلمبیایی و خالق صد سال تنهایی از ماشین تحریر به عنوان (اسلحه ی من) یاد می‌کرد. نویسندگان و هنرمندانی مانند وودی آلن، پل استر و مارتین اسکورسیزی هنوز هم با ماشین تحریر می‌نویسند.

تایپ دستی به زبان فارسی

صفحه کلید فارسی ماشین تحریر بر اساس استاندارد ایزیری ۸۲۰. در ابتدا تایپ دستی برای زبان عربی اقتباس گردید که با روش کاملاً غیر منطقی و غیر علمی حروف عربی بر روی کلیدها پراکنده شده‌ بودند. در نهایت همان ماشین تحریرها را با افزودن حروف مخصوص فارسی به ایران وارد شدند. نتیجه ی کار باعث شد صفحه کلیدهای فارسی وارد شده به ایران برای زبان فارسی مناسب نباشند. استاندارد کردن تعداد و شکل حروف و اعداد و علامات در ماشین‌ های تحریر فارسی ضروری بود. به همین دلیل در سال ۱۳۵۲ کمیسیونی از نمایندگان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و برخی اشخاص ذی‌علاقه و خبره تشکیل شد. آن ها پس از بررسی‌های جامعی که درباره ی این موضوع به عمل آوردند ، تصمیمات جدیدی گرفتند.

اولاً حداقل تغییرات ممکن را در ترتیب حروف و اعداد و علامات به عمل آورند تا تایپیست‌هایی که به حروف سابق عادت کرده‌اند دچار سردرگمی نشوند. همچنین تعویض سنگین ماشین‌ های تحریر موجود به مردم و دولت تحمیل نشود. همچنین حروف، علامات و اعداد در ماشین‌های تحریر تایپ دستی فارسی از نظر تعداد،شکل و ترتیب، استاندارد شوند. به این ترتیب کلیه ماشین‌های تحریر  تایپ دستی که به صورت تجاری وارد کشور می‌شوند ، از جهات مذکور یکنواخت گردند. در نهایت استاندارد صفحه کلید ایزیری ۸۲۰ شکل گرفت.

مجموعه کامل تایپ دستی اعداد و حروف شامل موارد زیر می باشد :

کدگذاری اقلام و کالاهای موجود در هر واحد تولیدی و فروشگاهی بسیار حایز اهمیت است. کدگذاری اقلام جهت ره‌گیری، پیگیری، پیش‌گیری از سرقت کالا و مواردی دیگر انجام می‌گردد. این امر را عموماً به‌ صورت سیستمی و با اتیکت‌های متنوع، حکاکی و … انجام می‌دهند. در بسیاری از کالاها می‌توان با چسباندن یا اتصال اتیکت‌ها کاغذی یا پلاستیکی ، این کدگذاری را انجام داد. اما در صورتی‌ که کالاها و اقلام موردنظر در هوای باز باشند و یا امکان کنده‌ شدن یا پاک شدن اتیکت از روی کالا وجود داشته باشد ، از روش حک کردن کد و شماره بر روی آن استفاده می‌ شود. البته این کار در صورتی مقدور است که امکان حکاکی روی کالا وجود داشته باشد.

کدگذاری کالا با استفاده از تایپ دستی

کدگذاری کالا با این روش که غالباً بر روی کالاهای فلزی یا چوبی انجام می‌شود ، بسیار پایدار می باشد. در واقع خیال شما از ره‌ گیری این اقلام بدون نگرانی از پاک شدن یا از بین رفتن کدینگ تا حد زیادی راحت می‌شود. این امر را با سنبه و مجموعه‌ های نشانه‌گذاری با اعداد و حروف که از جنس فلز هستند، انجام می‌دهند. فلز بکار رفته در ساخت این مجموعه‌ ها باید با دقت و از و آلیاژ سخت انتخاب شوند تا با توجه به کوبیدن این کدها بر روی کالا به‌سرعت از بین نرود. هر چه تنوع اعداد و ارقام در این مجموعه‌ها بیشتر باشد، کار شما را در کدگذاری تعداد اقلام زیاد یا کم، راحت‌تر می‌شود.

تایپ دستی ایران پتک مدل FS 5310

اگر مایل به تهیه تایپ دستی می باشید ، می توانید به فروشگاه مهد ابزار مراجعه کنید. یکی از محصولات موجود ، تایپ دستی ایران پتک مدل FS 5310 می باشد.

شرکت ایران پتک یک نمونه نسبتاً کامل از این مجموعه‌ها را تولید و با عنوان FS 5010 ارائه کرده است. این پک متشکل از حروف، ارقام و نشانه‌های انگلیسی است. این مجموعه از ۱۰۸ پارچه تشکیل‌شده که ۱۰۵ قطعه از آن را حروف (۵۹ عدد)، اعداد (۳۳ عدد)، نشانه‌ها (۸ عدد) و ۵ قطعه‌ی ساده تشکیل می‌دهند. شما می‌توانید ۸ عدد از حروف، ارقام یا نشانه‌ها را در کنار هم در قسمت شماره‌زن قرار داده و با محکم کردن آن‌ها با یک آچار آلن شماره‌ی ۳ (که ابزار همراه آن است)، این ۸ کاراکتر را بر روی کالای موردنظر حک کنید. یک پنس کوچک هم‌ جهت جابجایی حروف، اعداد یا نشانه‌ها در این مجموعه در نظر گرفته‌شده است. این مجموعه، یک ابزار بسیار مناسب جهت کدینگ کالا و اقلام مختلف فلزی و چوبی به شمار می‌آید.

برای مشاهده ی دیگر ترفند ها و آموزش های ابزار می توانید از بخش آموزش و ترفند مجله اینترنتی مهد ابزار استفاده کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *