مجله مهد ابزار

به مجله مهد ابزار خوش آمدید

عملکرد و روش کار با اره فارسی بر (Compound Miter Saw)

اگر چه اره فارسی بر از نظر ظاهری به دستگاه های پروفیل بر شباهت دارند ، اما از نظر عملکرد این دو ابزار کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. اره پروفیل بر برای انجام برش های عمودی بر روی فلز ساخته شده است و بیشتر یک ابزار صنعتی محسوب می شود. اما فارسی بر برای برش انواع چوب در زوایای مختلف ساخته شده است. بدیهی است برش های فارسی بر بسیار دقیق هستند.

اره فارسی بر یکی از کاربردی ترین ابزارهایی است که یک استادکار می تواند داشته باشد. فارسی بر تقریبا برای انجام هر پروژه ای کاربرد دارد. از ساخت اشیا تزئینی گرفته تا برش قرنیزها و حاشیه ها در خانه. به عبارتی دیگر می توان گفت این ابزار تقریبا همه جا کاربرد دارد. اما پیش از کار با آن نکاتی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند. نکاتی که اصول اولیه کار با این ابزار هستند.

ایمنی

اره فارسی بر به یک تیغه گرد مجهز است که به سرعت در حال گردش است و به همین دلیل ابزاری خطرناک است. اما با کمی دقت و توجه ، کار با آن کاملاً بی خطر خواهد بود. اگر موهای بلندی دارید ، حتما آنها را پشت سر جمع کنید. سعی کنید حین کار زیور آلات به دست نداشته باشید و لباس مناسبی بپوشید که احتمال تماس با تیغه را نداشته باشد. بهتر است کفش مناسب هم بپوشید تا تکه های چوب به پایتان آسیب نرساند.

حین کار با اره فارسی بر قسمتی را که قصد استفاده از آن را دارید ، در دست بگیرید. زمانی که بازوی اره را برای برش پایین می آورید، دکمه را رها کنید. اجازه دهید تیغه کار خودش را انجام دهد و کاملا متوقف شود، سپس بازو را بالا بیاورید. اگر تیغه را زمانی که در حال چرخیدن است بالا بیاورید ، احتمال آنکه به آستین لباس گیر کند زیاد است. تیغه ای که با آن قدرت الوار بزرگ چوب را برش میدهد، به راحتی می تواند باعث قطع عضو شود.

نکته ایمنی دیگر آن است که توجه کنید هنگام نگاه داشتن تخته و پایین آوردن تیغه ، بدن خود را در مسیر آن قرار ندهید تا احتمال آسیب فیزیکی کاهش یابد. اطمینان حاصل کنید که اره ثابت باشد و روی سطح مسطح قرار بگیرد. گرد و خاک اطراف اره را تمیز کنید. اگر معمولا قطعات بزرگ چوب را برش می دهید بهتر است اره فارسی بر کشویی تهیه کنید. مطمئن شوید قاب ایمنی تیغه و تمامی تجهیزات دستگاه به درستی در جای خود قرار گرفته باشند و درست عمل کنند.

برش صحیح

در اندازه گیری قطعه کار، قطر تیغه بر را فراموش نکنید. قطعه کار را اندازه گیری و علامت گذاری کنید و تیغه را روی لبه بیرونی کار قرار دهید. اگر تیغه را دقیقا روی قسمت علامت گذاری شده بگذارید ، احتمالاً قطعه کار شما کوتاه تر از آنچه انتظار دارید خواهد شد. همچنین می توانید برش را در دو مرحله انجام دهید؛ قطعه کار را کمی بلندتر برش بزنید، سپس در یک برش دیگر لبه کار را اصلاح کنید و قطعه کار را به ابعاد مناسب برسانید.

برای خرید انواع اره فارسی بر می توانید به وبسایت مهد ابزار مرجعه کنید. برای مشاهده ی دیگر ترفند ها و آموزش های ابزار می توانید از بخش آموزش و ترفند مجله اینترنتی مهد ابزار استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *