مجله مهد ابزار

به مجله مهد ابزار خوش آمدید

اره فلکه‌ای (Bandsaw) یا همان اره نواری یکی از دستگاه‌های رایج و اصلی در صنایع چوب (نجاری، مبلمان و …) می باشد. این اره در اندازه، اسم و کاربردهای مختلف وجود دارد.

برای اولین بار در سال ۱۸۰۹ ایده ی ساخت اره فلکه‌ای توسط ویلیان نیوبری مطرح شد اما مشکلاتی با دستگاه ساخته‌ی او همراه بود. یکی از مشکلات شایع در اره ساخته شده توسط ویلیام، عمر کوتاه تیغه بود. در سال ۱۸۴۶ یک زن فرانسوی به نام آنه پالین، تکنیکی جدید برای جوشکاری تیغه‌های اره فلکه ابداع کرد. این تکنیک تحولی در این صنعت و استفاده از دستگاه اره نواری پدید آورد. او پس از این تغییر، تولید و فروش عمده اره نواری را آغاز نمود. اره فلکه ای نجاری را می‌توان به دو مدل عمودی (ایستاده) و افقی تقسیم نمود.

اره نواری افقی:

اره نواری افقی در کارخانه‌های چوب بری و صنایع بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. قطر فلکه آن‌ها از ۱۰۰ سانتی متر شروع و در قطرهای بزرگ‌تر موجود است. از این اره‌ها برای برش تنه‌های بزرگ قطور درخت به برش‌ها و الوارهای کوچک‌تر استفاده می‌شود. تنه‌های درخت با استفاده از جک برقی یا هیدرولیکی بر روی خط برش قرار می‌گیرد و اپراتور تیغه اره را بر روی تنه‌ی درخت با استفاده از موتورهای الکتریکی به حرکت در می‌آورد. این اره‌ها با نام اره رام هم شناخته می‌شوند.

اره فلکه ای عمودی ( ایستاده ) :

اره فلکه ای عمودی در بیشتر کارگاه های صنایع چوب موجود است و بسیار عمومی تر از اره افقی است. این اره ها در اندازه های رومیزی ، برای برش چوب های نازک و سبک برای معرق کاری و در اندازه های بزگتر و تا قطر ۱۰۰ سانتی متر برای برش گردبینه های قابل حمل استفاده می شود. قطر اره نواری های معمول در کارگاه های نجاری ۶۰ یا ۸۰ می باشد. اره های عمودی فلکه معمولا در کارگاه های چوب بری مورد استفاده قرار می گیرند و برای راه اندازی آن باید حتماً برق ۳ فاز داشته باشید. اما اره های ۶۰ یا ۸۰  با برق تکفاز هم قابل راه اندازی هستند.

نکته‌هایی که باید در مورد اره نواری بدانید:

جمع بندی

همانطور که این دستگاه بسیار مفید و کارآمد است ، در این حال میتواند خطرناک ترین ابزار برای سلامت و جان انسان باشد. مهم ترین نکته در زمان کار با اره فلکه ای ، ایمنی است. قبل از خرید این دستگاه ها از سه فاز بودن برق محل کار خود مطمئن شوید. اولین اشتباه در زمان کار با این دستگاه می تواند آخرین اشتباه شما باشد.

برای خرید انواع اره فلکه‌ای یا اره نواری می توانید به وبسایت مهد ابزار مرجعه کنید. برای مشاهده ی دیگر ترفند ها و آموزش های ابزار می توانید از بخش آموزش و ترفند مجله اینترنتی مهد ابزار استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *