مجله مهد ابزار

به مجله مهد ابزار خوش آمدید

نحوه استفاده درست از دریل. شما احتمالاً برای این کارها به دریل نیاز خواهید داشت :

نکته ی اصلی درمورد دریل ها این است که شما می توانید سری های پیچ گوشتی و مته های آن را تعویض کنید. می توانید سری های پیچ گوشتی را برای همخوانی با هر پیچی که با آن کار می کنید به یک دریل وصل کنید. همینطور می توانید مته ها را به آن متصل کنید که به شما اجازه می دهند که درون اجسام سوراخ ایجاد کنید.

مراحل تعویض سه نظام دریل

تعویض سه نظام دریل زمان زیادی نخواهد برد و خودتان میتوانید این کار را انجام دهید. اگر هنوز دفترچه راهنمای دریل را داشته باشید احتمالا نحوه صحیح تعویض سه نظام در آن آمده است. ما در این مقاله راهنمای تعویض سه نظام دریل را آورده ایم.

مرحله اول – تهیه سه نظام جدید

پیش از هر کاری باید سایز سه نظام دریل قدیمی خود را بدانید. این سایز معمولا روی بدنه دریل چسبانده شده است و حداکثر قطر ابزارگیر دریل را مشخص می کند. اگر سایز سه نظام را نمیدانید مدل دریل را در اینترنت جستجو کنید، با واحد فروش قطعات شرکت سازنده تماس بگیرید و یا خود دریل را به ابزارفروشی و فروشگاه های قطعه ببرید. توجه داشته باشید علاوه بر سایز سه نظام باید جنس آن را نیز تعیین کنید. سه نظام ها در جنس های مختلف تولید می شوند : پلاستیکی، نیمه فلزی و تمام فلزی. هر یک برای کاربرد خاصی مناسب هستند.

مرحله دوم – باز کردن پیچ سه نظام

وقتی سه نظام جدید را تهیه کردید، مطمئن شوید که برقی در ابزار جریان ندارد؛ دریل به برق متصل نباشد و در مدل های شارژی باتری ابزار را جدا کنید. سپس از آچار سه نظام کمک بگیرید و دهانه سه نظام را تا بیشترین حد ممکن باز نمایید. این آخرین باری است که به آچار سه نظام نیاز دارید. در قسمت انتهایی سه نظام یک پیچ قرار دارد که سه نظام را به دریل متصل میکند. برای باز کردن سه نظام باید این پیچ را باز کنیم. از یک چراغ قوه کمک بگیرید و مدل و اندازه پیچ را مشخص کنید.

با توجه به سایز و مدل پیچ ابزار مناسب برای باز کردن انتخاب کنید. در بعضی مدل ها به جای پیچ گوشتی باید از آچار آلن برای باز کردن این پیچ کمک بگیرید. جدای از مدل احتمالاً پیچ سفت و محکم بسته شده و برای باز کردن آن باید کمی از زور بازو کمک بگیرید. فقط دقت کنید که باید پیچ را در جهت حرکت عقربه ساعت بچرخانید.

مرحله سوم – جدا کردن سه نظام قدیمی

حالا به قسمت جالب کار میرسیم. آچار سه نظام را در شیار مخصوص قرار دهید و دریل را محکم در دست بگیرید. به شدت چند ضربه به آچار بزنید تا سه نظام شل شود. اگر دقت داشته باشید این ضربه ها خلاف جهت عقربه های ساعت وارد شوند ، این شیوه کاملا استاندارد است و به ابزار آسیبنخواهد رساند. سه نظام هم احتمالا سفت است و برای باز کردن آن باید کمی انرژی خرج کنید تا باز شود. وقتی سه نظام شل شد به سادگی می توانید آن را چرخانده و از روی دریل جدا نمایید.

مرحله چهارم – نصب سه نظام جدید

سه نظام جدید را روی دریل سوار کرده و ساعت گرد بچرخانید تا سفت شود. دهانه سه نظام را تا آخر باز کنید و پیچ سه نظام قدیمی را دوباره در جای خود محکم نمایید. فراموش نکنید پیچ را باید خلاف عقربه ساعت ببندید. مطمئن شوید که پیچ و سه نظام کاملا سفت هستند. یک مته درون سه نظام جدید قرار داده و روی یک تکه چوب به درد نخور کمی سوراخکاری آزمایشی انجام دهید تا مطمئن شوید سه نظام محکم است و لق نمیزند. اگر حین کار لرزش احساس کردید باید پیچ سه نظام را محکم تر کنید. زمانی که سه نظام محکم شود کار تمام است. دریل قدیمی شما حالا به یک سه نظام اتوماتیک جدید مجهز است که کار کردن با آن را ساده می سازد. حالا میتوانید به فکر اجرای پروژه های جدید خودتان باشید.

سوراخ کاری با دریل

هم برای سوراخ کاری و هم پیچ کاری ، قسمت سخت کار شروع کردن آن است. مته ها ، به خصوص مته های بزرگ تر ، وقتی که شروع به سوراخ کاری می کنید ، روی سطح کار حرکت می کنند. برای داشتن یک نقطه ی شروع دقیق ، اول برای مشخص کردن جایی که می خواهید سوراخ ایجاد کنید ، دو خط متقاطع در محل مورد نظر بکشید. سپس از یک منگنه کوب (ابزار کوچکی که برای منگنه کردن یا سوراخ کردن اشیاء به کار می رود) یا هر ابزار نوک تیز دیگر برای ایجاد یک گودی در محل تقاطع خطوط استفاده کنید. این کار هنگامی که شروع به چرخاندن مته می کنید ، مته ی شما را در یک نقطه نگهمی دارد.

آهسته شروع کنید. فشاری یکنواخت وارد کنید و با عمیق شدن سوراخ سرعت را زیاد تر کنید. پیچ ها هم معمولاً در ابتدای کار سر می خورند. کوبیدن آن ها با چکش یا ایجاد یک سوراخ کوچک راهنما قبل از پیچیدن شان می تواند به دقت کار کمک کند.

شروع با گشتاور پایین با متوسط

دریل ها قابلیت های مهمی دارند. اولی کلیدی است که معمولاً نزدیک سویچ قرار دارد و به دریل می گوید که رو به جلو (در جهت عقربه های ساعت) یا رو به عقب (خلاف جهت عقربه های ساعت) بچرخد. همچنین در اکثر دریل ها امکان تنظیم گشتاور وجود دارد. زمانی که گشتاور روی پایین ترین درجه اش قرار گرفته باشد ، دریل پیچ را سفت می کند تا زمانی که احساس یک فشار کوچک کند. بعد از آن شروع به ضربه زدن سریع می کند.

زمانی که گشتاور روی بالاترین درجه اش قرار داشته باشد، دریل پیچ را سفت می کند تا زمانی که سر پیچ گوشتی از درون سر پیچ سر بخورد و در بیاید. یا تا زمانی که اتّفاق بدی بیفتد(خورده شدن سر پیچ، یا آسیب زدن به کاربر و غیره). معمولاً باید با یک گشتاور پایین تا متوسط شروع کنید. بعد اگر به گشتاور بیشتری نیاز داشتید دریل را بسته به نیازتان تنظیم کنید.

تنظیم سوییچ دریل

اکثر دریل ها یک سویچ با سرعت متغیر دارند. هر چه فشار بیشتری بر روی سویچ وارد کنید ، مته سریع تر می چرخد. یک کلید برای تنظیم سرعت بالا و پایین هم روی دریل وجود دارد.  سرعت های بالاتر برای دریل کاری و سرعت های پایین تر برای پیچ کاری. سرعت پایین تر به معنی قدرت و گشتاور یا همان قدرت چرخشی بیشتر است. علاوه بر این ها ، بیشتر دریل ها دارای یک کلاچ قابل تنظیم هستند که حتی کنترل بیشتری بر روی گشتاور به شما می دهد و کمک می کند که پیچ ها را بیش از اندازه نپیچانید.

برای انواع مختلف مواد و اجسام ، انواع مختلفی از مته ها وجود دارد. متداول ترین آن ها نوع همه کاره که یک سر ساده دارد است که می تواند برای انجام کار های داخل خانه مورد استفاده قرار گیرد. انواع دیگر مته ها عبارتند از :

انتخاب اندازه ی درست مته

زمانی که برای یک پیچ سوراخ کاری می کنید مطمئن شوید که از اندازه ی درست مته استفاده می کنید. برای این کار پیچ تان را مقابل مته قرار دهید. باید تمام دندانه های پیچ از پشت مته دیده شوند. به عبارت دیگر سایز مته باید با سایز تنه ی پیچ یکی باشد ، امّا کوچک تر از دندانه هایش باشد. همیشه مطمئن شوید که مته ای می خرید که سایز پایه ی آن به دریل تان می خورد.

اگر سوراخ بزرگی ایجاد می کنید ، به خصوص در فلز یا سوراخی با نقطه ی مرکزی دقیق ، ممکن است ابتدا لازم باشد که برای کمک به هدایت دریل و جلوگیری از شکافته شدن کار، ابتدا یک نقطه ی راهنمای کوچک تر ایجاد کنید. بعضی ار مته ها این کار را برای شما انجام می دهند. البته مته های تخصصی این قابلیت را دارند و احتمالاً شما هیچوقت با آن ها سر و کار نخواهید داشت.

ترفند ها و نکات مفید کار با دریل

این نکات و ترفند ها به شما کمک می کنند که بهترین نتایج را از پروژه های دریل کاری و پیچ کاری تان به دست آورید.

دیگر ترفند ها و نکات مفید کار با دریل

با وجود اینکه دریل ها کار سوراخ کاری و پیچ کاری را ساده کرده اند، در بسیاری از موارد استفاده ی درست از آن ها کاری نیازمند مهارت است. با رعایت این نکات ساده ، می توانید نتایج با کیفیتی از کارتان به دست آورید. برای خرید انواع دریل می توانید به وبسایت مهد ابزار مرجعه کنید. برای مشاهده ی دیگر ترفند ها و آموزش های ابزار می توانید از بخش آموزش و ترفند مجله اینترنتی مهد ابزار استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *