مجله مهد ابزار

به مجله مهد ابزار خوش آمدید

اره برقی – اره موتوری یا اره زنجیری (Chainsaw) نام نوعی اره است که با استفاده از الکتریسیته ، با نیروی هیدرولیک و یا اغلب توسط یک موتور دو زمانه کار می‌کند. از این وسیله جهت بریدن یا هرس درختان و یا تهیه هیزم استفاده می‌شود. به عبارتی دیگر این مدل اره وسیله ای است مخصوص باغبانان.

 

اره زنجیری بنزینی رونیکس مدل 4647
اره زنجیری بنزینی رونیکس مدل 4647

ایده و نمونه اولیه اره زنجیری که امروزه می شناسیم و در صنایع چوب بری از آن استفاده می کنیم ، در اواخر قرن هجدهم اختراع شد. این مدل اره توسط دو دکتر اسکاتلندی به نام های John Aitken و James Jeffray برای استفاده در جراحی لگن و خارج کردن استخوان از بدن بیماران اختراع گردید. این دستگاه دارای نوعی زنجیر ریز دندانه دار بود که برش در قسمت مقعر جلوی آن صورت می پذیرفت. این ابداع حتی در قرن نوزدهم هم به عنوان یک وسیله مهم در جراحی ها مورد استفاده قرار می گرفت.

تاریخچه

اره برقی به عنوان یک ابزار ، حدود سال 1930 توسط یک ارتوپد آلمانی به نام Bernhard Heine ساخته شد. این ابزار Osteotome نام داشت و دارای زنجیری شامل برنده های کوچک متصل به هم بود. زنجیر توسط یک اهرم دستی متصل به چرخ دنده، حول تیغه چرخانده می شد. این دستگاه برای برش استخوان مورد استفاده قرار می گرفت. دو فرد مهم و تاثیر گذار در گسترش اره زنجیری به شکل کنونی Joseph Buford Cox و Andreas Stihl نام داشتند. آن ها در سال 1926 اره زنجیری را که برای برش تنه درختان استفاده می شد ساختند. آن ها همچنین در سال و اره زنجیری بنزینی خود را ساختند. آقای Stihl شرکت خود را در سال ۱۹۲۶ در اشتوتگارت آلمان برای تولید انبوه این دستگاه ها افتتاح کرد.

اولین اره زنجیری

 

در سال ۱۹۲۷، آقای Emil Lerp اولین اره زنجیری بنزینی جهان را ساخت. همچنین نام تجاری Dolmar را برای آن برگزید. در آمریکای شمالی هم اولین شرکت هایی که شروع به تولید این دستگاه های نو ظهور کردند McCulloch و Industrial Equipment Corporation بودند. اولین مدل های ساخته شده دارای وزن بسیار سنگینی بودند. به طوری که در طراحی آن ها ، چرخ هایی نیز برای حمل و نقل این وسیله در نظر گرفته شده بود. همچنین یک فرد توانایی استفاده از این اره ها را نداشت. حتماً باید دو نفر با همکاری یکدیگر از این وسیله بهره برداری می کردند.

بعد از جنگ جهانی دوم ، بهبود در طراحی موتور و همچنین پیشرفت در صنایع آلومینیوم باعث شد تا وزن این ماشین ها به طرز قابل ملاحظه ای کاهش یابد. در نتیجه امکان استفاده انفرادی از این ابزار فراهم شد. این یعنی بهره وری بالاتر و در نتیجه فراگیر شدن این مدل اره در سراسر جهان. می توان به قطعیت گفت که اره زنجیری به طور کلی جایگزین اره دستی و تبر در جنگل ها شده است.

این اره ها تاکنون در سایز های متفاوتی طراحی و تولید شده اند. از اندازه بسیار بزرگ که توسط چوب برهای حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرد. تا اره زنجیری های برقی یا باطری دار که برای مصارف خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. حتی چندی پیش اره زنجیری با نام iSAW ساخته شده که با اتصال کابل USB به کامپیوتر کار می کند.

برای خرید انواع اره برقی – اره موتوری یا اره زنجیری (Chainsaw) می توانید به وبسایت فروشگاه مهد ابزار مرجعه کنید. برای مشاهده ی دیگر ترفند ها و آموزش های ابزار می توانید از بخش آموزش و ترفند مجله اینترنتی مهد ابزار استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *