مجله مهد ابزار

به مجله مهد ابزار خوش آمدید

دستگاه جوش نوعی دستگاه است که منبع تغذیه آن قادر به فراهم آوردن جریان بالا جوشکاری می باشد. اینورتر به کمک از یک سری ریکتیفایر و سوئیچ حالت جامد جریان متناوب ۶۰​​ هرتز (AC) برق ورودی را به جریان (DC) خروجی تبدیل می کند.

مقدار جریان خروجی و ولتاژ قابل تنظیم بوده و در طول فرآیند جوشکاری توسط نرم افزار های کامپیوتری کنترل می شود. دستگاه جوش اینورتر بطور قابل توجهی سبک تر و همچنین مصرف برق کمتر نسبت به دستگاه جوش سنتی دارند.

دستگاه جوش 250 آمپر ادون مدل TB-250

اینورترهای جوش‌کاری

منابع قدرت دستگاه جوش از ژنراتورها تا رکتیفایرها تأمین می شوند. هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند که با این وجود همچنان استفاده زیادی در صنعت جوش‌کاری دارند. اما اکنون تکنولوژی جدیدی به نام اینورتر عصر جدیدی در منابع انرژی جوش‌کاری پدید آورده است. مدتی است که این تکنولوژی نوظهور در کشورهای صنعتی جای خود را باز کرده است. در کشور ما نیز تولید و استفاده از دستگاه‌های اینورتر جوش‌کاری اخیراً رواج بسیاری یافته است. تولیدکنندگان داخلی توانایی خود را در این زمینه به اثبات رسانده‌اند.

به دلیل مزایای فراوان این تکنولوژی می‌توان امیدوار بود که در آینده‌ای نزدیک در بازار رقابتی با سایر تجهیزات متناسب جوشکاری عرصه را به خود اختصاص خواهد داد. همچنین توسعه آن به مراتب بهتر از گذشته خواهد بود. در این منابع تغذیه، برق ورودی AC با فرکانس Hz 60 – ۵۰ ( برق شهر ) می باشد که می‌تواند به‌صورت ۳ یا تک فاز باشد. ابتدا توسط یکسوکننده به جریان DC تبدیل و سپس به واحد اینورتری دستگاه وارد می‌گردد. سپس به جریان متناوب موج مربعی با فرکانس بالا ( KHz 10 – ۱ ) تغییر می‌یابد.

پس از عبور از مبدل‌های هسته فریتی ، جریانی تولید می‌گردد که پس از یکسوسازی و عملیات فیلترینگ و تبدیل آن به جریان مستقیم، برای جوشکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به وجود تکنولوژی”IGBT “insulated gate bipolar transistor ، افزایش فرکانس تا ۱۰ کیلو هرتز و بالاتر حجم ترانسفورماتورها به‌طور چشمگیری کاهش یافته است. این امر باعث کاهش قابل ملاحظه در سایز و وزن دستگاه و در نتیجه آن کاهش میزان اتلاف و مصرف برق در حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد خواهد شد.

برخی از مزایای جوشکاری با دستگاه های جوش :

در خرید دستگاه جوش اینورتر بهتر است به کیفیت تولید و وجود قطعات و لوازم یدکی آن دقت شود. دستگاه‌های جوش اینورتر موجود در بازار ایران به سه دسته تقسیم می شوند. دستگاه‌ جوش اینورتر اروپایی با نرخ یک میلیون به بالا که اگر اصل باشند دستگاه‌های بسیار خوبی می‌باشند. دستگاه‌های جوش اینورتر ایرانی ،ترکیه ای وچینی که به ترتیب کیفیت دستگاه‌های ایرانی به نسبت بهتر است. دستگاه جوش اینورتر ترکیه‌ای شرکتی نیز در سطح قابل قبولی قرار دارند, اما دستگاه جوش اینورتر چینی بعد از مدتی کار یا کارکرد سنگین یا طولانی برد الکترونیکی آنها می‌سوزد و غیر قابل استفاده و تعمیر می‌باشند.

انواع فرایندهای جوشکاری و دستگاه جوش

فرایندهای جوشکاری به سه گروه اصلی تقسیم می شوند :

جریان الکتریکی از جاری‌شدن الکترون‌ها در یک مسیر هادی به‌وجود می‌آید. هرگاه در مسیر مذکور یک شکاف هوا (گاز) ایجاد شود، جریان الکترونی و در نتیجه جریان الکتریکی قطع خواهد شد. چنان‌چه شکاف هوا به‌اندازهٔ کافی باریک بوده و اختلاف پتانسیل و شدت جریان بالا، گاز میان شکاف یونیزه‌شده و قوس الکتریکی برقرار می‌شود. از قوس الکتریکی به‌عنوان منبع حرارتی در جوشکاری استفاده می‌شود. حرارت ایجاد شده در جوشکاری به دلیل حرکت الکترون‌ها در ستون قوس و بمباران الکترونی قطعه کار می‌باشد.

روش‌های جوشکاری با قوس الکتریکی عبارت‌اند از:

اینورتر جوشکاری ایران ترانس مدل I TIG 200 M

برای خرید انواع دستگاه جوش و اینورتر می توانید به وبسایت فروشگاه مهد ابزار مرجعه کنید. برای مشاهده ی دیگر ترفند ها و آموزش های ابزار می توانید از بخش آموزش و ترفند مجله اینترنتی مهد ابزار استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *