مجله مهد ابزار

به مجله مهد ابزار خوش آمدید

سه استراتژی برای بهتر سوراخ کردن چوب

1. استفاده از مته ی مناسب

مته های پیچشی همه کاره ، ارزان هستند برای سوراخ کردن چوب، فلز و پلاستیک طراحی شده اند. برای دستیابی به این تطبیق پذیری، سازندگان معمولا نوک برش خود را تا 118 درجه آسیاب می کنند. این زاویه کم می تواند باعث شود مته هنگام ورود سرگردان شود و الیاف چوب را در هنگام خروج منفجر کند. بنابراین از مته های پیچشی برای پلاستیک، فلز و سوراخ های کوچکتر از 1⁄8 اینچ در چوب استفاده کنید.

برای سوراخ هایی با اندازه 1⁄8 تا 1⁄2 اینچ ، از مته نوک تیز – مته brad-point استفاده کنید. نقطه مرکزی مته نوک تیز از سرگردانی مته هنگام ورود جلوگیری می کند. خارهای بیرونی این مدل مته ، چوب را برای پارگی بسیار کمتری برش می دهند. هنگامی که نیاز به سوراخ کردن سوراخ‌های بزرگ‌تر از 1⁄2 اینچ دارید ، از مته گازور – مته Forstners استفاده کنید. این مته ها دارای یک نقطه هدایت مرکزی هستند و سوراخ‌های بسیار تمیز و دقیقی را ایجاد می کنند. هنگام استفاده از این نوع مته ، سرعت را کاهش دهید و قطعه کار را با گیره محکم کنید.

2. برش و سوراخ کردن چوب با پشتیبان

صرف نظر از انتخاب مته ، هر زمان که فلز وارد چوب کنید، الیاف چوب بدون تکیه گاه در پشت قطعه کار می توانند پاره شوند. بنابراین تمرین پشتیبان گیری قطعه کار خود را با ضایعات چوب انجام دهید. تخته پشتی الیاف چوب را در اطراف نقطه خروج به دام می‌اندازد و از بیرون راندن آخرین خرده‌ها جلوگیری می‌کند.

 3. سوراخ کردن چوب از هر دو جهت

اگر محل سوراخ ، بستن تخته پشتی را در جای خود دشوار می کند ، برای سوراخی با لبه های تمیز از هر دو جهت سوراخ کنید. پس از ایجاد یک سوراخ 1/16 اینچی پایلوت در قطعه کار، از آن سوراخ برای هدایت مته گازور یا مته نوک تیز در نیمه راه استفاده کنید. این کار را در طرف مقابل نیز تکرار کنید. سپس دوباره با استفاده از سوراخ راهنما، مته را هدایت کنید. به این ترتیب دو سوراخ بزرگتر به هم می رسند.

این ها سه استراتژی برای بهتر سوراخ کردن چوب بودند. اکنون می توانید برای خرید انواع مته ، دریل و دیگر ابزارآلات به وبسایت فروشگاه مهد ابزار مراجعه کنید. برای مشاهده ی دیگر ترفند ها و آموزش های ابزار می توانید از بخش آموزش و ترفند مجله اینترنتی مهد ابزار استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *