مجله مهد ابزار

به مجله مهد ابزار خوش آمدید

متر لیزری (Laser meter) یا فاصله سنج لیزری وسیله ای است که از پرتوی لیزر برای تعیین فاصله اجسام استفاده می کند. این نوع متر براساس زمان پرواز نمونه به وسیله فرستادن یک پالس لیزر در یک باریکه پرتو به سمت جسم و اندازه گیری زمان صرف شده پرتو برای اینکه از هدف منعکس شده و به فرستنده باز گردد عمل می‌کند. به خاطر سرعت بالای نور ، این تکنیک برای اندازه گیری‌های با دقت کمتر از میلیمتر مناسب نیست. به طوری که این مترها اغلب در سه گوشه سازی و روش‌های دیگر به کار می روند.

 

متر لیزری 100 متری هیوندای مدل 102DM

متر لیزری با برد بالا که قادر به اندازه گیری فاصله ۲۰ کیلومتر است. این مدل بر روی یک سه پایه با پایه سه گوش سوار می شود. این دستگاه حرکات قوسی و بالا و پایین را نیز پشتیبانی می کند. در واقع می توان گفت این دستگاه وسیله ای است که از پرتو لیزر برای تعیین فاصله اجسام استفاده می کند.

فاصله یاب لیزری

برخلاف کاربردهای متر لیزری ، لیزرهای فاصله یاب معمولا کاربرد نظامی دارند. از این لیزرها به عنوان ضد موشک و برد و هدایت اسلحه و … استفاده می‌شود. هواپیماهای جنگی برای مصون ماندن از پدافندهای مجهز به لیزر باید در ارتفاع کم و با سرعت زیاد حرکت کنند. لذا خلبان ممکن است فقط چند ثانیه برای پیدا کردن هدف ، نشانه گیری و انداختن مهمات خود دقت داشته باشد. با یک لیزر خوب ، این کار می‌تواند تقریباً بطور آنی انجام می شود. این کار با اندازه گیری فاصله زمانی بین روشن کردن لیزر و آشکار ساختن تابش برگشتی پراکنده از هدف انجام می شود.

بنابراین حتی در سرعتهای خیلی زیاد هواپیماهای مدرن ، اگر لیزر به خوبی خنک سازی شود ، اندازه گیری فاصله می‌تواند ۱۰  تا ۲۰ بار در ثانیه انجام شود. به این ترتیب آخرین اطلاعات را به مقدار کافی در اختیار خلبان یا کامپیوتر قرار می‌دهد.

پالس

پالس ممکن است طوری کدگذاری شود که احتمال دچار پارازیت شدن فاصله یاب کاهش یابد. این امر با استفاده از تکنیک های اثر داپلر برای تشخیص اینکه ممکن است شیء به سمت فاصله یاب یا جهت های دیگر حرکت کند و اینکه چه سرعتی دارد ممکن می شود. دقت این ابزار به وسیله زمان سقوط یا صعود پالس لیزر و سرعت دریافت کننده تعیین می شود. نوعی که از پالسهای لیزری یک آشکارساز خیلی سریع دارد. این مدل می تواند فاصله شی را تا حد چند میلیمتر تعیین کند.

متر لیزری 40 متری محک مدل LDM-40

برای خرید انواع متر لیزری می توانید به وبسایت فروشگاه مهد ابزار مراجعه کنید. برای مشاهده ی دیگر ترفند ها و آموزش های ابزار می توانید از بخش آموزش و ترفند مجله اینترنتی مهد ابزار استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *